top of page

Volkswagen predaje Evropu Kinezima?

  • Writer: Vladimir Kljajić
    Vladimir Kljajić
  • Feb 4
  • 3 min read
Evropska automobilska industrija prolazi kroz tektonsku promenu, a u njenom epicentru nalazi se Volkswagen, najveći evropski proizvođač automobila. Suočen sa padom prodaje, rastom konkurencije i finansijskim pritiscima, VW sada razmatra predaju svojih fabrika kineskim proizvođačima električnih vozila. Ovo nije samo poslovna odluka – to je politički i ekonomski signal da se balans moći u automobilskoj industriji menja.

ree

Volkswagenove fabrike: Plen za kineske divove


Nemački automobilski sektor već neko vreme gubi tlo pod nogama. Volkswagen je najavio zatvaranje najmanje tri fabrike, ali je pod pritiskom sindikata odustao od potpunog gašenja i sada traži način da ih iskoristi na drugi način. Dve fabrike koje će biti ugašene do 2027. godine – Dresden i Osnabrück – postale su meta kineskih proizvođača EV-a koji traže način da se probiju na evropsko tržište.


Kineske kompanije, poput BYD, NIO, SAIC i Chery, traže prilike da izbegnu carine i zaštitne mere koje je EU uvela kako bi se suprotstavila kineskim subvencijama. Kupovina nemačkih fabrika bi im omogućila ulazak u Evropu kroz prednja vrata, izbegavajući dodatne troškove i osvajajući tržište u srcu EU industrije.


Prema izveštajima Reutersa, Volkswagen je spreman da proda fabriku u Osnabrücku kineskim investitorima, što bi moglo označiti istorijski presedan u evropskoj automobilskoj industriji. Kineski proizvođači već grade fabrike u Mađarskoj, Španiji i Poljskoj, ali preuzimanje nemačkih postrojenja bi bio direktan udar na simbol nemačke industrijske moći.


Kako je Volkswagen došao u ovu situaciju?


Volkswagen je tokom protekle decenije ulagao milijarde u elektrifikaciju, ali nije uspeo da isprati tempo inovacija kineskih kompanija. Dok kineski brendovi nude pristupačne i tehnološki napredne EV modele, VW se bori sa padom potražnje i rastom troškova proizvodnje.

Situaciju dodatno pogoršava drastičan pad prodaje nemačkih automobila na kineskom tržištu.


  • Porsche je u 2024. zabeležio pad prodaje u Kini od 28%.

  • Mercedes-Benz je zabeležio pad od 7% u istom periodu.

  • Volkswagen, koji je nekada dominirao kineskim tržištem, sada gubi korak pred domaćim EV konkurentima.

  • Kineski kupci sve više biraju domaće električne automobile, dok evropski brendovi zaostaju u inovacijama i ceni. Paradoksalno, Volkswagen sada mora da sarađuje sa istim kineskim kompanijama koje su mu preotele deo tržišta.


Rast prodaje električnih vozila u Evropi: EU gubi trku?


Dok Volkswagen razmatra prodaju svojih fabrika, tržište električnih vozila u Evropi se menja.

  • U 2024. godini globalna prodaja EV-a porasla je za 25%, dostigavši 17,1 milion vozila, a očekuje se da dostigne 20 miliona u 2025. 

  • Evropsko tržište EV-a, međutim, beleži pad u godini za nama, sa ukupno 2 miliona prodatih vozila.

  • Pad prodaje je delimično uzrokovan smanjenjem subvencija za EV u Nemačkoj i Francuskoj.


S druge strane, kineski proizvođači električnih automobila beleže neverovatan rast, pa su sada najveći izvoznici EV-a u svetu. BYD je 2024. prestigao Teslu u globalnoj prodaji električnih automobila, dok su drugi kineski proizvođači značajno povećali izvoz u Evropu.

Evropska unija je pokušala da zaštiti svoju industriju uvođenjem carina na kineske EV modele, ali to nije sprečilo Kineze da traže alternativne puteve – poput preuzimanja evropskih fabrika. 

Takođe potezi nove američke administracije mogli bi dodatno oslabiti poziciju nemačkih proizvođača na globalnom tržištu. Nedavno najavljene tarife od strane administracije predsednika Donalda Trampa dodatno komplikuju situaciju za nemačke proizvođače automobila. Tramp je izjavio da planira uvođenje carina na proizvode iz Evropske unije: "Evropska unija nas je tretirala užasno. Ne kupuju naše automobile, ne kupuju naše poljoprivredne proizvode, suštinski, ne kupuju skoro ništa od nas." Ove tarife bi mogle imati značajan negativan uticaj na evropske proizvođače automobila, pored toga, moguće uvođenje tarifa na uvoz iz Meksika i Kanade dodatno komplikuje situaciju za nemačke proizvođače sa fabrikama u tim zemljama.


Šta ovo znači za Nemačku i EU?


Ako Volkswagen proda svoje fabrike kineskim kompanijama, to bi moglo imati dalekosežne posledice. Glavne su gubitak industrijske nezavisnosti. Ako kineski brendovi preuzmu proizvodnju u Nemačkoj, EU bi mogla postati zavisna od kineske tehnologije i kapitala. Politički udarac jer i aktuelni SPD i CDU smatraju da treba smanjiti zavisnost od Kine u ključnim sektorima. Kineski know-how bi mogao preoblikovati evropsko tržište EV-a jer bi omogućio kineskim firmama da proizvode konkurentnije modele direktno iz Nemačke. U socijalnom aspektu nemački sindikati su zabrinuti kako će kineski vlasnici upravljati fabrikama i da li će standardi rada ostati isti. 

Volkswagen bi, naravno, mogao da pokuša zadržati proizvodnju pod svojim brendom, ali sa kineskom tehnologijom i partnerima iz Kine. To bi bila poslednja linija odbrane nemačke auto-industrije. Volkswagenova odluka da razmotri prodaju svojih fabrika kineskim EV proizvođačima nije samo poslovna strategija, već simbol promena u globalnoj automobilskoj industriji. Dok su evropski proizvođači izgubili utrku u inovacijama, kineske kompanije su preuzele vodeću ulogu. Ulazak Kineza u srce nemačke industrije mogao bi značiti kraj jedne ere i početak nove, u kojoj Evropa više ne dominira proizvodnjom automobila.

Pitanje je da li će EU uspeti da zaštiti svoju industriju i tehnologiju, ili će se nemačke fabrike pretvoriti u kineske proizvodne centre?

bottom of page