Kineski proizvođač automobila BYD ubrzava električnu revoluciju: munjevito punjenje, litijumske baterije i zelena tranzicija
- Vladimir Kljajić
- Mar 21
- 6 min read
Kineska kompanija BYD (Build Your Dreams) postala je jedan od predvodnika električne revolucije – ne samo po obimu proizvodnje, već i po tehnološkim inovacijama. Najnovije dostignuće BYD-a je ultra-brzi sistem punjenja od 1.000 kW, nazvan „flash charging“, koji može da napuni bateriju električnog vozila za svega pet minuta. To praktično znači dodavanje oko 400 km dometa za to vreme, što je dvostruko brže od mogućnosti najnovijeg Tesla Supercharger punjača. Ovakav skok u brzini punjenja cilja da prevaziđe tzv. „anksioznost punjenja“ – strah korisnika da će na punjačima gubiti dragoceno vreme. Uz punjenje gotovo uporedivo sa točenjem goriva, nestaje jedan od glavnih argumenata skeptika prema električnim vozilima. BYD planira i konkretnu primenu ove tehnologije: najavio je mrežu od 4.000 ultra-brzih punjačkih stanica širom Kine opremljenih 1.000 kW „flash“ punjačima.

Globalni značaj BYD-a i rivalitet sa Teslom
Donedavno je američka Tesla bila sinonim za električne automobile, ali BYD joj sve ozbiljnije preotima primat. U četvrtom kvartalu 2023. BYD je postao najveći prodavac baterijskih električnih vozila na svetu, prestigavši Teslu po obimu prodaje. Istovremeno, BYD je izbio i na prvo mesto po prodaji automobilskih marki u Kini, ispred dugogodišnjeg lidera Volkswagena. Ova kineska kompanija danas je među najvećima i najvrednijima u automobilskoj industriji – po tržišnoj vrednosti nalazi se na trećem mestu u svetu. Važno je napomenuti da BYD ne proizvodi samo automobile već i sopstvene baterije (poznate Blade baterije), čime ima vertikalnu integraciju koja mu daje prednost u kontroli troškova i inovacija. U direktnoj konkurenciji sa Teslom, BYD nudi široku paletu električnih modela (uključujući putničke automobile, autobuse i kamione) i agresivno se širi na globalna tržišta Evrope, Azije i Južne Amerike. Rivalstvo Tesla–BYD postaje okosnica svetskog tržišta električnih vozila, što na kraju koristi potrošačima ubrzavanjem inovacija i snižavanjem cena u EV sektoru.
Zašto je elektrifikacija saobraćaja ključna za životnu sredinu?
Razlog zbog kojeg je trka za dominaciju u električnim vozilima toliko važna leži u zaštiti životne sredine. Saobraćaj je jedan od najvećih zagađivača – drumski transport (automobili, kamioni, autobusi) čini čak oko tri četvrtine emisija ugljen-dioksida u sektoru transporta. Globalno gledano, transport ukupno učestvuje sa približno četvrtinom u emisijama CO₂, što znači da vozila na putevima doprinose sa otprilike petinom ukupnih emisija ovog glavnog stakleničkog gasa. Pored CO₂, vozila sa unutrašnjim sagorevanjem ispuštaju i štetne gasove (poput azotnih oksida i čestica čađi) koji uzrokuju smog i negativno utiču na zdravlje ljudi. Elektrifikacija saobraćaja zbog toga predstavlja jednu od najefikasnijih strategija za smanjenje zagađenja vazduha i ublažavanje klimatskih promena. Prelaskom na električne automobile i autobuse - pogotovo ako se struja za njih dobija iz obnovljivih izvora - emisije štetnih gasova drastično opadaju, kako u gradovima (čistiji vazduh), tako i na globalnom nivou (manje CO₂). Podaci pokazuju da bez masovnog uvođenja EV, svet teško može ispuniti klimatske ciljeve. Zato vlade širom sveta, od Kine do Evrope, a do skora i Amerika (mada još uvek dok je na snazi Bajdenov zakon o smanjenju inflacije iz 2022), podstiču električna vozila subvencijama, investicijama u infrastrukturu punjenja i strogim ekološkim propisima.
Ograničen domet evolucije SUS motora: od Euro 3 do Euro 6
Vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje jesu postala čistija nego pre 20-ak godina zahvaljujući strožim standardima ali taj napredak je bio spor i postepen. Evropski Euro 3 standard stupio je na snagu 2000. godine, a današnji Euro 6 standard (aktuelan od sredine 2010-ih) postavio je znatno oštrije limite za emisije. Na primer, dozvoljene emisije azotnih oksida (NOx) za dizel automobile smanjene su sa 500 mg/km (Euro 3) na 80 mg/km (Euro 6) - što je redukcija od preko 80%. Slična pooštravanja desila su se i za čestice čađi i druge štetne gasove. Međutim, trebalo je više od decenije i puno tehnoloških zahvata (katalizatori, filteri čestica, AdBlue sistemi) da bi se ti standardi dostigli, a realno smanjenje emisija u vazduhu nije uvek pratilo propise (setimo se samo „dizelgejt“ afere i odstupanja u stvarnoj emisiji). Štaviše, za to vreme se broj vozila na putevima povećao, a automobili su postajali sve veći i snažniji (trend popularnosti SUV modela), što je delimično poništilo dobitke koje je donelo pooštravanje standarda motora. Kada je reč o emisijama ugljen-dioksida, konvencionalni motori su takođe napredovali u efikasnosti, ali ni približno dovoljno - prosečna potrošnja goriva jeste smanjena, ali ne u meri potrebnoj za klimatske ciljeve. Jasno je da unapređenje i poboljšanja SUS motora (od Euro 3 do Euro 6) nisu bila dovoljna za suštinsko smanjenje emisija, potreban je kvalitativni skok ka novim pogonima poput električnih.
Litijum kao fokus zelene tranzicije (i zašto su alternative još slabe)?
Litijum-jonske baterije predstavljaju srž današnje zelene tranzicije u transportu. One su zaslužne za masovan uspon električnih vozila zahvaljujući relativno visokoj gustini energije, dugotrajnosti i drastičnom padu cene u protekloj deceniji. Prosek energetske gustine modernih EV baterija kreće se oko 150–250 Wh po kilogramu, što omogućava pristojan domet uz prihvatljivu težinu vozila. Alternativne tehnologije su u razvoju, ali još nisu spremne da zamene litijum na širokoj skali. Na primer, solid-state baterije (sa čvrstim elektrolitom umesto tečnog) obećavaju veći kapacitet i sigurnost, ali generalno mišljenje javnosti je da se radi o potpuno revolucionarnoj tehnologiji budućnosti koja isključuje sve do sada poznate načine skladištenja energije. Šta zapravo stoji iza solid state baterijske tehnologije? Ukratko, solid-state baterije koriste čvrst elektrolit umesto tečnog, što omogućava brže kretanje jona, veću gustinu energije i dodatno smanjuje rizik od požara. Glavni sastojak solid-state baterija je litijum a za razliku od postojećih baterijskih hemija, litijum čini čak i deo anode, pokazujući superiorne karakteristike i nezamenjivost ovog retkog metala. Slično, natrijum-jonske baterije privlače pažnju jer koriste jeftiniji i rasprostranjeniji natrijum umesto litijuma, ali im je gustina energije za najmanje 30% manja u poređenju sa litijumskim baterijama. To praktično znači da bi za isti domet vozilo trebalo da nosi osetno težu ili veću bateriju na natrijum, što trenutno ograničava upotrebu ove tehnologije u putničkim automobilima. Takođe, novi tipovi baterija često imaju i veće troškove proizvodnje i nedovoljno testiran životni vek. Primera radi planirani rast proizvodnje litijumskih baterija je toliko veliki da se očekuje da u 2030. godini dostigne 6,5TWh, što je povećanje od čak 50% u odnosu na 2024. godinu. Sa druge strane, za natrijumske baterije (pod uslovom da komercijalna upotreba krene od 2025. godine) u 2030. godini planira se proizvodni kapacitet od oko 70 GWh, gotovo 100 puta manje. Zbog svega toga, litijum-jonske baterije ostaju nezamenjive u doglednoj budućnosti kada je reč o komercijalnim električnim vozilima. Nastavak ulaganja u njihovu proizvodnju i razvoj ( uključujući održivo snabdevanje litijumom i reciklažu) ključan je za uspeh elektrifikacije transporta. Brzo punjenje kao što je demonstrirao BYD zapravo ide ruku pod ruku sa ovom tehnologijom - moderni litijumski akumulatori sve više podržavaju visoke C-rate vrednosti (brzo punjenje), što uklanja i poslednju značajniju prepreku za korisnike EV. Kada vozači znaju da mogu dopuniti bateriju za nekoliko minuta umesto sati, raste i poverenje u električna vozila kao praktičnu zamenu za benzince i dizelaše.
Evropa prednjači u zelenoj tranziciji transporta

Dok Kina industrijski prednjači, Evropa se nametnula kao regulatorni lider zelene tranzicije u saobraćaju. Evropska unija je usvojila ambiciozne ciljeve smanjenja emisija i aktivno promoviše prelazak na EV. Najavljenja je čak i zabrana prodaje novih automobila na benzin i dizel od 2035. godine - praktično, od tada će svi novi putnički automobili i kombiji u EU morati biti vozila sa nultom emisijom. Već sada postoje strogi standardi za prosečnu emisiju CO₂ novih vozila, što podstiče proizvođače da ubrzano elektrifikuju ponudu. Pored regulative, EU i evropske vlade investiraju u infrastrukturu: usvojen je plan za razvoj mreže javnih punjača duž autoputeva i u gradovima, uključujući i punjače visoke snage za kamione. Mnoge zemlje nude subvencije ili poreske olakšice za kupovinu električnih automobila. Kao rezultat, Evropa beleži ubrzan rast EV tržišta – npr. u Norveškoj je gotovo 90% novih prodatih automobila električno, a i zemlje poput Švedske, Holandije i Nemačke sustižu taj trend. Cilj je jasan svima, smanjiti emisije iz saobraćaja (koje u EU čine oko 25% ukupnih emisija) i time doprineti globalnoj borbi protiv klimatskih promena, istovremeno poboljšavajući kvalitet vazduha u evropskim gradovima.
Litijumske baterije i brzo punjenje, kao što demonstrira primer BYD-a, biće ključni saveznici Evrope (i sveta) na tom putu. Kombinacija tehnološkog napretka i političke volje trebalo bi da nas dovede do tačke kada će električni automobili biti očigledan izbor - ne samo zbog ekologije, već i zbog udobnosti. Ubrzavanjem punjenja na svega nekoliko minuta i širenjem mreže punjača, električna vozila postaju praktična za sve namene, bez „anksioznosti“ oko baterije. Istovremeno, dalji razvoj baterijske tehnologije obećava još veći domet i dugovečnost. Sve to ukazuje da se nalazimo na prekretnici: transportna revolucija na struju ulazi u zrelu fazu, što je odlična vest za planetu.
Uloga kompanija poput BYD-a u ovoj tranziciji je ogromna - njihovim inovacijama se ruše preostale barijere za usvajanje električnih vozila. Brzo punjenje snage 1 MW menja pravila igre, a litijumske baterije su dokazale da mogu da budu pouzdan oslonac zelene mobilnosti. Uz globalnu konkurenciju koja se zahuktava (BYD, Tesla i drugi), možemo očekivati da će električni automobili postajati sve pristupačniji, efikasniji i praktičniji. To znači čistiji vazduh, manju zavisnost od fosilnih goriva i korak bliže održivoj budućnosti saobraćaja o kojoj govori zelena agenda.